Egyengumik, garmadval
Dyna 2007.03.30. 14:55
Vltozsok dihjban
1. - Az sszes csapat egyforma Bridgestone gumit hasznl
2. - Egsz vre ngyfle specifikci van
3. - 7/4/3 (szraz/es/extrm) helyett 14/5/4 szett gumit kapnak a versenyzk
4. - A versenyen mindkt keverket hasznlni kell
5. - A lgy keverket jl lthatan megjellik
A legjelentsebb vltozsok idn a gumikat rintik, mivel 2007-tl az sszes csapat a Bridgestone-tl kapja az abroncsokat. Ez egyelre csupn a Michelin tvozsnak ksznhet, mert a szablyzatban lerva csak 2008-tl szerepel, hogy egyetlen gumiszlltnak kell lennie. A 25.1-es paragrafusba ugyanakkor bekerlt egy fontos passzus, amely szerint a gumiszllt "kteles valamennyi csapatnak egyforma mennyisg s specifikcij gumit szlltani a naptri v alatt." Tekintettel arra, hogy kifejezetten "naptri vrl" van sz, ez a kittel nyilvn nem csupn a nagydjakra, hanem a tesztelsre is vonatkozik. Habr a tesztels rszleteit a Sportszablyzat egybknt nem rinti, a csapatok mg tavaly oktberben megllapodtak, hogy a szezon alatt legfeljebb 30 ezer kilomtert tltenek gyakorlssal, s kzben 300 garnitra gumival kell gazdlkodniuk.
A specifikcik azonossga kln is megrdemel nhny szt. Az eddigi szablyok szerint a gumiszlltk minden istll szmra szemlyre szabott abroncsokat kszthettek, ami a 2006-os Francia Nagydjon pldul oda vezetett, hogy hat partnernek a Michelin a lehetsges 12-bl 10 klnbz specet gyrtott. Ez termszetesen komoly logisztikai feladatot rtt rjuk, de az egyengumikra vonatkoz elrst azrt vezettk be, mert a Michelin ex-csapatai aggdtak, hogy a Bridgestone kizrlag rgi partnere, a Ferrari ignyeit fogja kiszolglni. Elvileg persze elkpzelhet, hogy a fejlesztsek irnyvonalt jra a Ferrarihoz igaztjk, de legalbb a tbbiek is ugyanazt a gumit kapjk meg, teht pontosan tudhatjk, hogy mihez kell alkalmazkodniuk. Noha a Ferrari tmenetileg biztosan lvez majd nmi automatikus elnyt a mr rgen kialakult munkakapcsolatoknak ksznheten, a Bridgestone mindent megtett, hogy mg a favoritizmus gyanjt is elkerlje: j (igaz, szerkezetkben a 2005-shz hasonl) gumikat terveztek, az F1-es rszleget pedig szinte teljesen tszerveztk. A technikai igazgat Hisao Suganumt hazarendeltk Japnba, s a feladatait Jun Matsuzaki s Kees van der Grint kztt osztottk fel; noha az sszeeskvs-elmletek hvei sszerncolt homlokkal fogadtk, hogy a korbban Michael Schumacher gumimrnkeknt dolgoz van der Grint ilyen pozciba kerlt, a gyanakvsuk minden bizonnyal alaptalan. A 2007-es gumik ugyanis annyira jak, hogy a Bridgestone-hoz a lpselny remnyben mr tavaly tprtol Toyota a tli teszteken teljesen ismeretlennek tallta ket, mikzben pldul az ex-michelines McLaren azonnal meglepen jl boldogult velk.
Mg eddig rendszerint minden plyra kln specifikcikat gyrtottak, a Bridgestone a 2007-es idnyre sszesen ngyfle gumit ksztett. Ezek hivatalosan a "kemny, kzepes, lgy, szuperlgy" nvre hallgatnak, de valjban valamennyi kemnyebb keverk a 2006-os eldjnl, ezrt kevsb is tapad annl. A Bridgestone minden egyes versenyre kettt vlaszt e ngy tpus kzl; az Ausztrl Nagydjra pldul a lgy s a kzepes specifikcit viszik el. Mivel a tesztels zmt az elmlt vekben a gumikkal kapcsolatos munka tette ki, ennek nagy rsze feleslegess vlt, s emellett megvltozott a fejlesztsek irnya is: mg a mrnkk eddig az abroncsokat igyekeztek az authoz igaztani, mostantl fordtva lesz.
A nagydjhtvgn rendelkezsre ll gumik szmt jelentsen, a dupljra nveltk. A versenyzk 2006-ban sszesen 7 garnitra, szraz plyra val abroncsot hasznlhattak a hrom nap alatt, idn viszont mr 14 szettbl gazdlkodhatnak - igaz, a tavalyival ellenttben nem tetszleges leosztsban. 4 garnitrt (mindkt specifikcibl 2-t) mr a pnteki nap utn vissza kell szolgltatniuk, majd a szombat dleltti szabadedzst kveten mg 2-t (mindkt specifikcibl 1-et), ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy ezeken az edzseken ennyit el is fognak hasznlni (pnteken pontosan ennyit, mert akkor nem is hasznlhatnak tbbet). A motorcsere-tilalom feloldsval s a pnteki edzsek msfl rsra bvtsvel egytt ennek garantlnia kell azt, hogy a piltk sokkal tbb krt tltsenek a plyn gyakorlssal, mint az elmlt vekben. A helyszni kznsg ezzel mindenkppen nyer.
A versenyzknek az idmrre s a futamra sszesen 8 garnitra gumijuk marad, ami tekintlyes mennyisg, s biztostani fogja, hogy a kvalifikcin a csapatok az eddiginl gyakrabban cserljenek kereket. Mg fontosabb azonban, hogy a piltknak 2007-tl mindkt specifikcit fel kell hasznlniuk a versenyen (kivve persze, ha esik). Eddig mr szombat dleltt el kellett dntenik, hogy a htvge tovbbi rszre melyik tpus gumit vlasztjk, most azonban ehelyett azt kell majd kitallniuk, hogy a futamnak mely szakaszban akarjk bevetni a lgy illetve kemny keverket. Errl egyelre megoszlanak a vlemnyek: egyesek szerint a lggyal clszer rajtolni, msok viszont gy vlik, azt rdemes inkbb a verseny vgre tartogatni, amikor a plya a legtisztbb. Az eloszts termszetesen varilhat, teht kt kerkcsere esetn elvileg a lgy/kemny/lgy, kemny/lgy/lgy, lgy/lgy/kemny stb. sorrendet is lehet hasznlni, ami j stratgiai jtkot ad a mrnkk kezbe.
Hogy a kznsg se maradjon sttben, a Bridgestone-nak megklnbztet jelzssel kell elltnia a kt keverket. Br ezt az utols pillanatban rtk el, ezrt egyelre a gumiszlltnl sem tudjk, hogy pontosan milyen jellst fognak alkalmazni, vrhatan a lgy keverk oldalfaln helyeznek majd el egy forgs kzben is jl lthat, fehr cskot. Ez ironikus mdon nem jelenti azt, hogy elre tudni fogjuk, ki milyen gumikon vg neki a versenynek, a Sportszablyzat idevg pontja szerint ugyanis mg 3 perccel a felvezet kr startja eltt is szabad kereket cserlni a rajtrcson.
Az eredeti tervek szerint az eddigiekhez hasonlan 4 garnitra es-, s 3 garnitra extrm-esgumi llt volna a versenyzk rendelkezsre, ezt azonban - szintn az utols pillanatban - 5/4-re vltoztattk, jllehet, azzal a kittellel, hogy a pnteki edzsnap utn egyet-egyet mindkt tpusbl vissza kell szolgltatni. Ezt azrt indtvnyoztk a csapatok, hogy ha egsz htvgn esne az es, akkor is rdemes legyen kimennik a plyra pnteken, csakhogy a hirtelen mdosts felkszletlenl rte a Bridgestone-t, ezrt az els kt futamra (Ausztrliban s Malajziban) lltlag csak a korbbi mennyisget, azaz 4/3 szettet gyrtott le.
|