Korltozott motorok
Dyna 2007.03.30. 14:57
Vltozsok dihjban
1. - 2007 s 2010 kztt lnyegben nincs motorfejleszts
2. - Maximlis fordulatszm: 19.000/perc
A szablyok szerint 2007 s 2010 kztt mindenkinek lnyegben ugyanazt a motort kell hasznlnia, amit a 2006-os idny vgn - pontosabban a legksbbi olyan specifikcit, amellyel tavaly csere nlkl teljesteni tudta az elrt kt nagydjhtvgt. Az FIA "A motorok homologizcija" cmen egy teljesen j fggelket, a 4-es szmt toldott a Sportszablyzathoz, ebben rszletezve, hogy a csapatok milyen vltoztatsokat vgezhetnek el a V8-asaikon. A tervezett mdostsok listjt tavaly december 15-ig kellett benyjtani az FIA-hoz, magt az elkszlt motort pedig idn mrcius 1-ig.
A mrnkk mozgstere olyan terletekre korltozdott, mint amilyen az gstr s a dugatty formja, vagy a szelepek kialaktsa, illetve elvgezhettk azokat a - teljestmnynvekedssel nem jr - mdostsokat, amelyekre a motor beptshez volt szksg (bektsi pontok, szenzorok, ballaszt). Mg a csapatok korbban rendszeresen ksztettek teljesen j motort, 2007-re a V8-asok alkatrszeinek jellemzen csak kb. 10%-t cserltk le. Jllehet, ez papron rgztette a 2006-os erviszonyokat, a motorok kpessgei mostanra annyira hasonlv vltak egymshoz, hogy ennek a gyakorlatban aligha lesz jelentsge - klnsen a 19 ezres percenknti fels fordulatszmhatr bevezetsvel, amely tovbb kzeltette a teljestmnyket. Mindazonltal nem kell attl tartanunk, hogy ha valamelyik istll az els versenyeken krnikus megbzhatatlansgi problmkkal szembesl, ngy vig nem tud majd kilbalni a gdrbl, a 4-es fggelk (iii)-as pontja ugyanis lehetv teszi, hogy a motorokat 2007. mrcius 1. utn is mdostsk - mr amennyiben az FIA a tbbi csapattal egyetrtsben elfogadja, hogy ez nem a teljestmny nvelst szolglja.
Az idei gumik mrskelt tapadsa cskkenti a stresszt a motorokon, radsul a pnteki szabadedzsekre tbb nem vonatkozik a cseretilalom sem, teht knyelmesen a V8-asok eredetileg tervezett lettartamn bell lehet maradni. A csapatok ezrt vrhatan megprbljk majd tartsabban a maximlis fordulatszm kzelben jratni a motorokat, ami termszetesen nem veszlytelen.
A Sportszablyzat nem rendelkezik arrl, hogy az FIA konkrtan milyen mdon ellenrzi a homologizcis elrsok betartst, csak azt rgzti, hogy "brmikor" joga van sszehasonltani a csapatok ltal az adott pillanatban hasznlt motort az elzleg hitelestsre leadott vltozattal. A szvetsg felvette a Cosworth egy korbbi mrnkt is annak rdekben, hogy hatkonyabban tudja felgyelni a helyzetet.
|