A Safety Car mgtt nincs tankols
Dyna 2007.03.30. 14:58
Vltozsok dihjban
1. - Az SC mgtt a krhtrnyban lvk kikerlhetik az lbolyt
2. - Ha az SC bejn, csak kln jelzs utn lehet tankolni
3. - 100 km/ra helyett 80 a boxban megengedett sebessg a verseny alatt
A biztonsgi autra vonatkoz szablyokat szinte teljesen trtk. A kt legfontosabb vltozs kzl az egyik az, hogy 2007-tl azok a krhtrnyban lv autk, amelyek bekerltek az llovassal mg egy krben haladk kz, elremehetnek, aztn a Safety Car-t is kikerlve, egy teljes kr teljestse utn besorolhatnak a mezny vgre. Ez biztostja, hogy nem zavarjk meg az len zajl kzdelmet, ahogy pldul a tavalyi Kanadai Nagydjon trtnt; a mdostst valjban ppen az rintett versenyzk indtvnyoztk, miutn a montreali jraindtsnl Kimi Rikknen Fernando Alonst, Giancarlo Fisichella pedig Michael Schumachert nem tudta megtmadni a kzjk kerlt lekrzttek miatt. Az j szably rvn ugyanakkor nem kerlhetek el a monacihoz hasonl esetek, amikor Schumacher a Safety Car plyra kldse eltt kzvetlenl David Coulthard nyomban haladt, mivel azonban az llovas a kerkcserjt kveten ppen Coulthard mg rkezett meg, a skt megelzhette a biztonsgi autt, s egy teljes krs elnyt szerzett Schumacherrel szemben. Most ugyanez trtnne, ha az utols, mg az len ll versenyzvel egy krn halad aut sorolna be kettejk kz. Az ugyanakkor nem tisztzott, hogy a lekrzttek technikailag vissza is veszik-e a krket, amikor az lbolyt tugorva besorolnak a mezny vgre (kln rendelkezs nlkl valsznleg ez trtnik), mert ez jabb problmkat vet fel.
A msik vltozs nagyobb horderej. A Sportszablyzat 40.6 pontja rtelmben attl a pillanattl kezdve, hogy plyra kldtk a Safety Car-t, senki nem mehet be a boxba tankolni, mgpedig egszen addig, amg ki nem adjk a "boxutca nyitva" jelzst. Kerkcsere s javts cljbl kzben is be lehet menni a boxutcba, illetve aki mr ott tartzkodott az SC bekldsnek pillanatban, az vtelezhet zemanyagot is. Mivel a "boxutca nyitva" zenet csak azutn jelenhet meg, hogy valamennyi aut libasorban felsorakozott a Safety Car mgtt, az SC-s idszakok minden bizonnyal meghosszabbodnak valamelyest.
Ennl azonban sokkal rdekesebbek a mdosts stratgiai vonatkozsai. A Safety Car bekldse eltti s utni pillanatok korbban lzas igyekezetben teltek, ahogy a mrnkk megprbltk minl gyorsabban kitallni, hogy megragadjk-e az alkalmat a kvetkez boxkills lebonyoltsra, s ha igen, melyik autjukkal. Erre ltalban csak nhny msodperck volt, mert utna a versenyzik meg is rkeztek a boxutca bejrathoz, s addig rtesteni is kellett ket a dntsrl. Mostantl viszont vrhatan tbb teljes kr ll majd a mrnkk rendelkezsre a megfelel stratgia kidolgozshoz, hiszen eddig fog tartani, amg az egsz mezny felsorakozik az SC mg.
Akkor viszont vrhatan szinte az sszes aut megrohamozza a boxutct, s ez tbbfle bonyodalmat okozhat. Egyrszt a tumultus nmagban is veszlyes, ezrt az FIA az idmr s a verseny alatt 100-rl 80 km/rra cskkentette a megengedett sebessget a boxutcban, mg a szabadedzsen maradt a 60 km/rs limit. (rdekessg, hogy az F1 valutt vltott: mg eddig km/rnknt 250 USD jrt a sebessgtllpsrt, 2007-tl 200 eur az egysges tarifa.) Msrszt tbb mint valszn, hogy egy adott csapat mindkt autja tisztelett teszi a szerelknl, s mivel ezeket nem lehet egyszerre kiszolglni, az egyiknek vrnia kell - s sehol sincs elrva, hogy amelyik elsknt rkezett, annak kell elsknt tvoznia is. Valjban nem ltezik olyan szably, amely szerint ne lehetne egy idben foglalkozni a kt autval, csakhogy a boxutca annyira szk, hogy ez a gyakorlatban nem megoldhat (br a McLaren mr rgebben is megprblt r kidolgozni valamilyen mdszert).
s itt az jabb dilemma: hogyan dntsnk, ha a versenyznknek ppen akkor kellett volna tankolnia, amikor bekldtk a Safety Car-t? Br az SC mgtt az aut kevesebbet fogyaszt, mint versenytempban, kt extra krrel mr risi a kockzata, hogy kiszrad a tank, mieltt az illet eljutna a boxutcig. Hogy ne lssunk llandan benzinhiny kvetkeztben leparkol autkat, az FIA engedlyezte a tankolst a "boxutca nyitva" zenet megjelense eltt is, ezrt azonban 10 msodperces stop&go bntets jr.
Ezenfell a 40.7 pontot kibvtettk oly mdon, hogy nem csak azt jelentik a sportfelgyelknek, aki "feleslegesen lassan", hanem azt is, aki "szeszlyesen" vezet a Safety Car mgtt. Azt gondolhatnnk, hogy ezzel a toldssal megprbltk elejt venni az llovas ltal gyakran alkalmazott, hirtelen fkezs/startols gumimelegtsi taktiknak, de a 40.13 paragrafusban rdekes mdon meghagytk azt a rszt, amely szerint az SC tvozsa eltt az len halad aut "diktlhatja a tempt, s ha szksges, 5 authossznl jobban lemaradhat" a Safety Cartl.
|