Technikai szablyok s trendek
Dyna 2007.03.30. 15:00
Vltozsok dihjban
1. - Ktelez a tvtart a hts szrny terellapjai kztt
2. - Az aut minimlis tmege 605 kg (600 helyett)
3. - Az rvnyes zszljelzseket LED-ek mutatjk a piltaflkben
4. - Fnyjelzs rtesti a sportbrkat a balesetek slyossgrl
A Forma-1 Technikai Szablyzatban idn sokkal kevesebb vltoztatst eszkzltek, mint a Sportszablyzatban, jllehet, ezek kztt is akad nhny rdekes. Ahogy az vrhat volt, immr rsban is rgztettk, hogy a hts vezetszrny terellapjai kz tvtartkat kell elhelyezni, miutn a 2006-os szezon elejn tbb csapattal (elssorban a Ferrarival) szemben felmerlt a flexibilis aerodinamikai elemek hasznlatnak vdja. Habr az FIA a Kanadai Nagydjra megprblta ktelezv tenni a tvtartkat, ez nem hozott azonnali eredmnyt, mivel a BMW Sauber hts szrnya egy trkknek ksznheten tovbbra is elhajlott a nagy sebessgnl fellp terhels alatt, ily mdon cskkentve a lgellenllst. A 3.10.4-es paragrafus most mr egyrtelmen rgzti, hogy ez tilos.
Az autk megengedett minimlis tmegt egsz htvgn 605 kg-ra emeltk (eddig csak az idmrn volt ennyi, egybknt 600 kg), ami kedvez a klnfle ballasztok hasznlatnak. Ez idn klnsen jl jn a csapatok szmra, mert a legtbb istll - klnsen az ex-michelinesek - mrnkei igyekeztek a lehet legrugalmasabbra tervezni az autjuk slyelosztst, hogy ballaszt segtsgvel az v kzben is tudjanak alkalmazkodni az idei Bridgestone-ok pontos ignyeihez.
2007-ben bevezetnek kt j, elektronikus jelzrendszert is. Az egyik a piltaflkben elhelyezett kk, piros s srga lmpkbl (konkrtan legalbb 5 mm tmrj LED-ekbl) ll, amelyek akkor gyulladnak ki, ha ppen ilyen szn zszljelzs van rvnyben, hogy a versenyzkhz mindenkppen eljussanak a figyelmeztetsek. A msik lmpt az aut klsejn, a vltt resbe kapcsol gomb kzelben kell elhelyezni, s ez arra szolgl, hogy egy esetleges baleset utn tjkoztassa a helysznre siet beavatkoz brkat az incidens slyossgrl. A fny automatikusan gyullad ki az FIA szabvnyos fekete doboztl kapott informcitl fggen, de azt egyelre nem hatroztk meg, hogy pontosan mekkora becsapds kell az aktivlshoz. Noha a figyelmeztet lmpa elhelyezsrl a Technikai Szablyzat rendelkezik, azt a Sportszablyzat rja el, hogy amennyiben a fny kigyulladt, a balesetet szenved versenyznek akkor is jelentkeznie kell a plya elssegly-kzpontjban kivizsglsra, ha nem rzi rosszul magt. Ez nem csupn a nagydjakra, hanem a tesztelsre is vonatkozik.
Mivel a technikai elrsok keveset vltoztak, a 2007-es autk sokkal inkbb az evolci, semmint a revolci jegyben szlettek meg. Az elmlt vekben megszokott trendeken - a klsveg formj farrsz szktsn, az oldaldobozok alvgsnak mlytsn, az aerodinamika finomtsn, a diffzor csatorninak talaktsn stb. - kvl idn az ultragyors kapcsols sebessgvlt s a zrnylvnyos els felfggeszts volt a slgertma.
Az ultragyors vlt, amely a kapcsolsok sorn csak rendkvl rvid szakadst okoz az ertvitelben, nemrg mg a Honda kurizuma volt, 2007-re azonban az sszes istll elksztette a sajtjt - leszmtva a Spykert (igaz, k is dolgoznak rajta). A Williams mr tavaly is rendelkezett ilyen vltval, de erre az vre teljesen jat tervezett, amit a motorszllti egyttmkds keretben tvett a Toyota is, mg a Super Aguri a Honda egy korbbi konstrukcijt kapta meg. Az ultragyors kapcsols sebessgvlt papron 2-3 tizedmsodpercet javt a kridkn, de tekintettel arra, hogy mindenki rendelkezik vele, ez az elny idn senkinl nem fog jelentkezni. A rendszer megbzhatsga persze ms krds, mert a tli tesztek sorn tbben - klnsen a BMW - kszkdtek lland hidraulikai problmkkal.
Az els felfggeszts bektsi mdja vek ta rendszeres beszdtma, holott a bennfentesek szerint ez a trgykr korntsem rdemel olyan intenzv figyelmet, mint amilyet a nyilvnossg tanst irnta. Brhogy is van, 2007-re a zrnylvnyos megolds vlt ltalnoss, a Red Bull/Toro Rosso s a Renault kivtelvel ugyanis valamennyi csapat ezt vlasztotta. Az F2007-tel mg a Ferrari is ttrt erre, pedig Rory Byrne akkor is mindvgig makacsul kitartott a rgi, de jl bevlt egynylvnyos rendszer mellett, amikor az ikernylvnyos divathullm valsggal vgigsprt a paddock-on. A Renault idn is maradt a tavaly bevezetett V-nylvnynl, meglepetst teht csak Adrian Newey okozott azzal, hogy visszatrt az aerodinamikailag elnys, m nagy tmege s konstrukcis nehzsgei miatt elavultnak tartott ikernylvnyhoz. Newey a felttelezsek szerint azrt tett gy, mert azt remlte, hogy a Bridgestone-ok ltal kvetelt elretolt slyelosztsnak kedvez ez a megolds, de az elszezoni teszteken az RB3 nem igazolta a hozz fztt remnyeket (amiben egybknt aligha az els felfggeszts a hibs).
A tlen sok sz esett arrl is, hogy mg az istllk tbbsge nem vltoztatta meg, vagy ppensggel rvidtette az autja tengelytvjt a 2006-oshoz kpest, a Honda s a Ferrari az ellenkez irnyt vlasztotta. Ez a Bridgestone-ok slyelosztsi ignyeinek fnyben egyesek szerint kockzatos lps volt, de a megfigyelk bolhbl csinltak elefntot, mert nem vettk figyelembe, hogy minden relatv: az F2007 3135 mm-es tengelytvja valban 85 mm-rel hosszabb a 248F1-nl, m gy is az tlagos rtk kzelben marad, azaz nem az idei aut hossz, hanem a tavalyi volt rvid. Igaz, a Hondval nem egszen ez a helyzet, ugyanis mr az RA106 3140 mm-es tengelytvja is nagynak szmtott (sszehasonltskppen a Renault- 3100, a BMW- 3110, a McLaren pedig 3120 mm volt), s az RA107-nl ezt megtoldottk egy jabb lpssel. Nem valszn azonban, hogy ez a tnyez nmagban dnthetne az aut tkpessgrl - mg akkor sem, ha a modern plykon ktsgkvl kevs az igazn gyors kanyar.
forrs: a5.hu
|